Work poster

En ny nettbutikk, et community-konsept og en merkevarehistorie: slik formet vi identiteten til Northern Playground.

Person som tar av seg t-skjorte

Å produsere klær på en «bærekraftig måte» reduserer kun utslippene fra produktet med rundt 10 %. Det nærmeste man kommer bærekraftig, er å eie færre og bedre klær. Northern Playground ønsker å endre tekstilindustrien og forbruksvanene våre slik at de blir mer bærekraftige.

Person som hopper mellom berg med teksten: Buy less. Care More.

Oppdraget

Som en startup hadde produktene, merkevaren og den digitale tilstedeværelsen til Northern Playground utviklet seg organisk over tid; litt her og litt der. Den visuelle identiteten manglet en helhetlig tilstedeværelse som kunne kommunisere kvaliteten på produktene og verdiene de kjemper for.

Northern Playground er stolte av å bygge en tett relasjon til kundene sine, og de mener at åpen dialog og reelle samarbeid mellom produsent og kunde er nøkkelen til en bærekraftig virksomhet – og planet. Hvordan kunne vi bidra til å forsterke dette budskapet?

Da vi startet samarbeidet høsten 2019, besto Northern Playground av 3,5 ansatte som jobbet fra et lite kontorlokale fullt av klesesker – et lager og arbeidsplass i ett. Fire av våre flyttet inn hit i to måneder og utviklet digitale verktøy og visuelle konsepter for å hjelpe Northern Playground i sitt oppdrag: å bli den ledende bærekraftige merkevaren innen tekniske klær.

Nakken til en person med t-skjorte på

Hva vi gjorde


1 - Nettbutikk


Ved å bruke Centra for e-handel, Sanity for innhold, og Gatsby for serverløs rendering, bygde vi en rask og sikker nettside med solid SEO. Transformasjonen bidro til en salgsvekst på 300 % og ga Northern Playground selvtillit til å endre forretningsmodell fra B2B til D2C.

Noen som heller kaffe i en kopp

2 - Community-konsept:

Etter en vellykket ombygging var Northern Playground klare for neste steg. Sammen skrev vi en søknad og fikk midler fra Innovasjon Norge til å utvikle fremtidens D2C-modell. Idéen var bl.a. å gi kundene en rolle både i utformingen av nye produkter, og i beslutninger om hva som burde lages.

Ved å basere produksjon på tilgjengelig fakta - ikke antakelser, ønsket Northern Playground å bekjempe den største miljøsynderen i hele systemet: overproduksjon. For å få til dette måtte vi endre den digitale plattformen fra en tradisjonell nettbutikk til et community - med butikken som én del av helheten.

Person som ligger på en trestamme

3 - Redesign of identitet

Vi jobbet strategisk sammen om å definere Northern Playgrounds personlighet og unike historie. Hvordan skiller de seg fra andre merker? Hvilken posisjon vil de ta i markedet?

Northern Playground lever med paradokset om å ville redusere verdens klesproduksjon, samtidig som de produserer nye klær. For å skape en meningsfull og differensierende identitet måtte de akseptere og eie dette dilemmaet. Og det gjorde de.

Sommeren 2021 tilbrakte vi tre intensive uker med å utvikle en ny visuell identitet, basert på alt arbeidet fra merkevare-workshops og tøffe diskusjoner de siste to årene. De ønsket en identitet som representerte opposisjon mot det etablerte markedet. Å kommunisere ærlighet, med kraft nok til å vekke oppmerksomhet. De trengte verktøyene som kunne støtte deres sterke budskap.

Gul bakgrunn med teksten: Northern Playground
Innsiden av en butikk med klesstativ
Logoen til Northern Playground

Samarbeidet med Northern Playground ble en reise i å pushe grensene for hva en nettbutikk kan være. Vi lærte å mestre alt fra komplekse valuta- og skatteregler, til prosessen med å selge produkter som fortsatt var på tegnebrettet.

Vi satt også igjen med en langt dypere forståelse av tekstilindustriens rolle i miljø- og samfunnsutfordringene – og hvordan vi kan være med å snu dette.

Iterate heier på Northern Playground!



Sjekk ut butikken deres på Grünerløkka i Oslo - kanskje du finner din siste skjorte?

Nakken til en person og en lapp der set står: Your Last Shirt
Person som ler
Logoen på en krage

The techy stuff is all awesome, sure, but we continue to work with Iterate because the people there not only want to deliver a good product, they want to really work with us, understand us and think outside the box with us.

Jo Egil Tobiassen - CEO

Kontakt

  • Fredrik Pettersen

    Salg, Produktutvikling

    fredrik.pettersen@iterate.no